۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 1006672

طبق گزارش‌ها تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سه سال گذشته روند کاهشی داشته و از ۲۴۰ هزار نفر در آغاز دولت سیزدهم به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است. از نگاه کارشناسان، توانمندسازی و آموزش مقرری‌بگیران و بازگشت آنها به کار دلیل این کاهش عنوان می‌شود.

دلیل کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

به گزارش قدس آنلاین بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های اجتماعی است که سازمان تامین اجتماعی بر اساس آن مکلف است با دریافت حق بیمه بیکاری مقرر به کارگران مشمول قانون بیمه که به طور غیر ارادی بیکار و از سوی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده‌اند، مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

بیمه شدگانی که به دلیل بروز حوادث قهریه و غیر مترقبه از قبیل سیل،زلزله،جنگ، آتش‌سوزی و... بیکار شوند، می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. همچنین بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وزارتخانه ذیربط و تأیید شورای عالی کار، بیکار موقت‌ شناخته شوند بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

از نگاه تحلیلگران بازار کار،دلیل کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، توانمندسازی و آموزش‌ آنها بوده و ارائه آموزش‌های مهارتی و کاهش اخراج و تعدیل نیروی کار در این زمینه اثرگذار بوده است.

بیمه بیکاری به کارگران مشمول قانون کار و تابع قانون تامین اجتماعی تعلق می‌گیرد و بر اساس آن کارفرما مکلف است ۳ درصد از مزد کارگر را به صندوق بیمه بیکاری واریز کند.

در تیرماه ۱۴۰۰ و همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری جمعا ۲۷۰ هزار نفر بود که شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به ۲۴۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.این آمار در تیرماه ۱۴۰۲ مجددا کاهشی شد و به ۱۷۶ هزار نفر رسید تا جایی که در پایان سال گذشته با کاهش ۸۲ هزار نفری به ۱۵۸ هزار نفر رسید.

در همین راستا به تازگی علی حسین رعیتی‌فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش مجدد آمار مقرری بگیران خبر داده و گفته است: تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در دو سال گذشته کاهش یافته و از ۲۴۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار نفر رسیده است.

به اعتقاد کارشناسان، دلیل کاهش آمار مقرری بگیران توانمندسازی و آموزش آنها بوده و عمده مقرری‌بگیران پس از دیدن آموزش‌های لازم و گذراندن دوره‌های مهارتی به محیط کار برگشتند.این کاهش آمار نشان می‌دهد با تلاش‌های صورت گرفته در ۳ سال گذشته از تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به دلایلی همچون کاهش اخراج و تعدیل نیروها و بهره‌مندی از دوره‌های مهارتی کاسته شده است.

در چارچوب تفاهم‌نامه سه جانبه میان وزارت کار، سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و سازمان تامین اجتماعی، مقرری بگیران بیمه بیکاری ملزم به حضور در دوره‌های مهارت آموزی هستند.استان‌ها ملزم شده‌اند مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده بر اساس جنس، سن، رشته تحصیلی، نوع مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کنند و متناسب با نیاز بازار کار و تقاضای کارفرما آنها را برای گذراندند دوره‌های آموزش مهارتی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

دلیل کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار، در سال ۱۴۰۱ تعداد کل مقرری بگیران بیمه بیکاری ۱۷۵ هزار و ۳۹۱ نفر بوده که از این تعداد ۱۱۱ هزار و ۴۵۸ نفر مرد و ۶۳ هزار و ۹۳۳ نفر زن هستند.تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۱۸۶ هزار و ۴۲۲ نفر بوده کاهش پیدا کرده است.

در بین استان‌های کشور، تهران با ۴۶ هزار و ۴۳۹ نفر و پس از آن اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.

مقرری بیمه بیکاری مبلغی است که ماهیانه به مقرری بگیر پرداخت می‌شود و میزان و مدت استحقاق بهره‌مندی از آن بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری و متوسط مزد، حقوق یا کارمزد روزانه کارگر مشمول بیمه بیکاری تعیین می‌شود.

دلیل کاهش آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

مطابق ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، مدت پرداخت مقرری با توجه به میزان سابقه پرداخت حق بیمه و وضعیت تجرد، تاهل یا تکفل بیمه شده تعیین می‏‌شود. بر این اساس جمع مدت پرداخت مقرری برای مجردین حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه است. لازم به ذکر است که مقرری بیمه بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است و مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

پیش از این احمد غریوی ـ مدیر کل روابط کار و جبران خدمت وزارت کار از پیشنهاد کاهش مدت زمان استفاده از بیمه بیکاری و امکان سهیم شدن کارگران در پرداخت حق بیمه بیکاری در لایحه اصلاح قانون بیمه بیکاری خبر داده و تصویب آن را منوط به تایید هیات وزیران دانسته بود.

 در حال حاضر مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری جزو سوابق پرداخت حق بیمه فرد بیمه‌شده محسوب می‌شود.افرادی که به طور غیر ارادی از کار بیکار شده‌اند، موظفند مراتب بیکاری خود را از طریق ثبت درخواست در سامانه جامع روابط کار به نشانی  https://prkar.mcls.gov.ir  اعلام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.